lauantai 8. marraskuuta 2008

Ajattelun ei-käsitteellisyydestä

(Kommentti Käymälän seinälle.)

Sven Laakso kirjoitti: "Deleuzesta ei kasita mitaan jos hanta lukee liian tarkasti ja analyyttisesti. Hajamielinen, soperteleva lukutapa sopii Deleuzeen: herattaa paljon assosiaatioita."

Tämä on kyllä totta. Sama pätee mielestäni myös moniin muihin ns. mannermaisen filosofian edustajiin. Suurimmalla osalla heistä on pelkän kirjoitetun lisäksi mukana vahva "ei-käsitteellinen" elementti. Esimerkiksi Heideggerin ajatteluun en usko pääsevän niin helposti kylmän analyyttisella asenteella kuin fiilistelemällä, makustelemalla, heittäytymällä tekstiin. Vasta omakohtaiset "käsillä-olon" ja "esillä-olon" kokemukset paljastavat Heideggerin tekstistä jotain olennaista. Itse esimerkiksi tajusin Heideggerin pää-ajatuksen ihmisen välineellisestä suhteesta maailma armeijassa hiihtomarssilla. Hiihtäessäni sukset ovat osa minua, mutta kaaduttuani niistä tulee esillä-olevia objekteja.

Sama pätee varmasti Deleuzeenkin: pelkkä käsitteellinen lähestymistapa ei kerro Deleuzen ajattelusta paljoakaan. Vaan myös käsitteiden ja kirjoituksen muodosta välittyvä ei-käsitteellinen aines ovat olennaista Deleuzen tajuamiseksi.

Ernst Blochin ajattelussa tällainen ei-käsitteellinen aines tulee hyvin konkreettisesti ilmi tämän yhdiäessä perinteiseen hegeliläis-marxilaiseen filosofiaan niin antiikin metafyysikkoja ja modernia kaunokirjallisuutta kuin okkultismia ja kristillistä mystiikkaakin.

Ei kommentteja: