lauantai 12. huhtikuuta 2008

Behemot

Näin sanoo saatanallinen eläinhahmo Behemot, Guillaume Apollinaire'n teoksessa "Mätänevä velho", s. 83-84:

Oletteko havainneet ihmisen ihailtavan järjen? Meistä on tullut hänelle vieraita. Osa siitä on totta ja paljon kerskailua. Oman etunsa tähden hänen olisi ollut parempi jäädä meidän keskuuteemme, mutta omasta puolestamme olkaamme tyytyväisiä siitä, että hän kokosi meidät yhteen ja sitten lähti pelkurimaisesti. Minä puolestani olen teidän kaikkien ääni; yksinäni minulla on kaikki selvät ajatukset, joita teillä kaikilla on erikseen; ja jos kenelläkään ei ole mitään sitä vastaan, julistan itseni diktaattoriksi... Olen diktaattori. Kuulkaa syntyperättömän Behemotin ääntä. Me kaikki olemme elävä miellyttävästi ja yhdessä tuumin tässä metsässä jonka keskellä on hauta, ja pelaamme siitä kuka katoaa ensimmäisenä. Joukossamme on kuitenkin eläimiä, jotka ovat poissuljettuja tästä pelistä. Ensiksi suljen itseni pois pelistä, koska olen diktaattori, koska olen syntyperätön, ainutlaatuinen, pysyvä ja luullakseni jopa kuolematon. Pois suljetaan myös ne, jotka eivät ole uroksia eivätkä naaraita. He jatkavat erinomaista työtään ja tuovat meille päivittäiset ruokatarvikkeet. Kaksineuvoisten tapauksessa taas on oikeutettua, että me tapamme heidät, sillä enää pitkään aikaa heillä ei ole ollut syytä olla olemassa.

Ei kommentteja: